مرزی تاریک میان خیال و واقعیت

مروری بر مجموعه داستان هیچ‌کس مثل تو مال این‌جا نیست نوشته‌ی میراندا جولای

مانا مبینی

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷

کتاب هیچ کس مثل تو مال این جا نیست نوشته میراندا جولای (عکس: نقاشی از پابلو پیکاسو)

این مجموعه، شامل هفت داستان کوتاه است. هفت داستانی که خواندن هر یک زمان بسیار کمی می‌برد اما تا مدت‌ها بعد می‌توان درمورد آن‌ها فکر کرد. داستان‌هایی که صحنه‌هایی از آن‌ها همیشه در ذهن باقی می‌ماند. در طول هیچ‌یک اتفاق خارق‌العاده‌ای نمی‌افتد که شوک برانگیز باشد یا تعلیق عجیبی ایجاد کند؛ اما ‌چنان با جزییات دقیقی نوشته شده است که تصاویری به یادماندنی را در ذهن هر خواننده‌ای می‌سازد به طوری که بعدها با یادآوری کوچک‌ترین قسمتی از داستان، بقیه‌ی آن را نیز به یاد می‌آورد.

سبک داستانی کتاب هیچ‌کس مثل تو مال این‌جا نیست به شکلی است که عجیب‌ترین اتفاقات را در ذهن مخاطب، طبیعی جلوه می‌دهد. اتفاقاتی که شاید در تاریک‌ترین بخش فکر هر انسانی بگذرد یا حتی به ذهن او خطور نکند، در داستان‌های این کتاب به ساده‌ترین شکل روایت می‌شوند و به شکل اتفاقات روزمره و معمولی به نظر می‌رسند. شخصیت‌ها از درونی‌ترین بخش وجود خود سخن می‌گویند و وقایع را توضیح می‌دهند. راوی هر یک از داستان‌ها اغلب، شخصیت اصلی آن‌هاست. در برخی از آ‌نها شخصیت برای خوانندگان کتاب داستانی را روایت می‌کند و در دیگری در تخیلاتش با شخصی که قبلا در زندگی‌اش حضور داشته صحبت می‌کند درحالی که دیگر با او ارتباطی ندارد و چیزی عجیب را برای او تعریف می‌کند. توصیفات بسیار دقیق هستند و مخاطب را دقیقا به همان فضا می‌برند؛ اما هرگز او را خسته نمی‌کنند. در عین حال، توصیفات حسی و درونی شخصیت‌ها نیز بسیار دقیق هستند و جهان ذهنی آن‌ها را به خوبی برای خوانندگان بازسازی می‌کنند.

از ویژگی‌های مثبت این داستان‌ها، کوتاه بودن آن‌هاست. در دنیای امروزی که افراد وقت محدودی برای مطالعه و داستان خواندن دارند، داستان کوتاه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این کتاب هم برای کسانی که وقت کمی برای مطالعه دارند بسیار مفید خواهد بود و با وجود حجم کمی که دارد مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کند. شخصیت اصلی داستان‌ها زن‌ها هستند و دنیای یک زن در آن‌ها به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. زن مستقل، زن عاشق، زن تنها و هرنوع زنی که در این داستان‌ها حضور دارد دنیای خاص خود را خلق می‌کند و در آن زندگی می‌کند. با خواندن این مجموعه، مخاطب می‌تواند تا حد زیادی دنیای زنانه را بشناسد و با هریک از زنان همذات‌پنداری کند. بیشتر زنان و دخترانی هم که این داستان‌ها را بخوانند با آن‌ها بسیار احساس نزدیکی می‌کنند و آن‌ها را با تمام وجود درک می‌کنند.

در هیچ‌یک از داستان‌ها قضاوتی وجود ندارد و اجازه‌ی قضاوت کردن به مخاطب نیز داده نمی‌شود. همه چیز به درستی چیده شده و اتفاق می‌افتد. غم‌ها و شادی‌ها در موقعیت خود کاملا قابل درک و پذیرش هستند. اعمال شخصیت‌ها هرچند در نگاه اول عجیب باشند، زمانی که با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شویم بسیار عادی به نظر می‌رسند؛ گویی اگر خودمان هم به جای شخصیت‌ها باشیم، همین کار را می‌کنیم و به همین شکل با اتفاقات مواجه می‌شویم.

شخصیت‌های اصلی این داستان‌ها همگی هدف دارند و می‌دانند چه چیزی می‌خواهند. حتی راه رسیدن به خواسته‌ی خود را هم می‌دانند؛ اما موانع زیادی بر سر راهشان است. موانع درونی و بیرونی که جلوی آن‌ها را می‌گیرند؛ اما هیچ‌یک از این موانع شبیه کلیشه‌هایی نیستند که همیشه در جامعه با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شویم. همین موضوع، به خوبی، تفاوت دیدگاه نویسنده را با دیدگاه سایرین مشخص می‌کند. در نهایت، شخصیت‌ها با ترس و مشکلات خود مواجه می‌شوند و حتی برای لحظه‌ای کوتاه می‌توانند از آن‌ها گذر کنند؛ اما همگی در انتهای داستان خود را پیروز می‌دانند. همین نکته است که باعث می‌شود هر خواننده‌ای وقتی کتاب را کنار می‌گذارد، از آن‌چه خوانده رضایت داشته باشد و حس و حالی مثبت را تجربه کند.

میراندا جولای (Miranda July)، نویسنده، کارگردان، موزیسین و هنرپیشه‌ی آمریکایی متولد سال ۱۹۷۴ است. او هنرمند خلاق و متفاوتی است که هر مخاطبی را غافل‌گیر می‌کند. او با کتاب هیچ‌کس مثل تو مال این‌جا نیست، برنده‌ی جایزه‌ی داستان کوتاه «فرانک اوکانر» شد. میراندا جولای در این کتاب، تنهایی آدم‌ها را با سبک خودش به تصویر می‌کشد و واقعیت و فراواقعیت را در کنار هم به نمایش می‌گذارد؛ به طوری که کاملا روزمره و معمولی به نظر می‌آیند. غم و شادی به طور هم‌زمان در شخصیت‌های داستان‌های او دیده می‌شوند و هر لبخندی مکمل هر لحظه غم آن‌هاست. شخصیت‌های داستان او در عین خیال‌پردازی‌هایشان، هرگز از واقعیت خارج نمی‌شوند. هم‌چنین مخاطب‌هایش.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر چشمه.

سال 2005 منتشر شده است .

مطالب پیشنهادی

چهل‌و‌دو روز در یک اتاق: سفری بی‌انتها

چهل‌و‌دو روز در یک اتاق: سفری بی‌انتها

معرفی کتاب سفر به دور اتاقم، نوشته‌ی اگزویه دومستر

گشت‌وگذار در سرزمین رؤیاها

گشت‌وگذار در سرزمین رؤیاها

یادداشتی درباره‌ی کتاب «نفسم آکنده از رؤیاست» اثر سیلوانو آگستی

آبنبات و جنگ

آبنبات و جنگ

نگاهی به کتاب «جنگ چهره‌ی زنانه ندارد» اثر سوتلانا آلكساندرونا الكسیویچ

کتاب های پیشنهادی